Veiligheidshamer verplicht?

In de jaren tachtig reed een man per ongeluk in een greppel met zijn auto en daarmee de schrik van zijn leven kreeg. Hij overleefde het ongeval doordat nooddiensten hem konden bevrijden. Daarom ontwikkelde hij zelf een hamertje waarmee mensen in staat werden gesteld een raam door te tikken of zichzelf uit autogordels te bevrijden.
De Duitse veiligheidsinstantie TUV keurde het hamertje goed en daarmee ging het bergopwaarts met het gereedschap dat de naam veiligheidshamer kreeg. Dit werd de standaard als het om noodhamers gaat. Het product verwierf daarna zelfs een Nederlandse naam doordat een bedrijf uit ons land de copyrights opkocht van de uitvinder. Het bedrijf verkoopt nu ook veiligheidsvesten en lampen.
Op het moment hebben alle automerken wel een eigen ontworpen versie van de Nederlandse veiligheidshamer in hun auto’s zitten. Het is zelfs een trend geworden de levensredder op een organische manier vorm te geven. Hoewel de veiligheidshamer als marktleider de meeste producten met deze functionaliteit verkoopt kan je het bedrijf ook geen monopolist noemen. De copyrights zijn zo precies omschreven dat een noodhamertje die niet van veiligheidshamer vandaan komt bijna nooit een schending van rechten oplevert. Als de hamers exact worden gekopieerd in het verre Oosten dan worden die vlot verwijderd van de markt.
Met de veiligheidshamer kun je dus uit het voertuig ontsnappen in het geval die in het water raakt. Daarnaast kan je hiermee goed jezelf uit een autogordel bevrijden. Kijk dus altijd even of jouw auto ook een veiligheidshamer heeft, als je er net één gekocht hebt.